Otwarcie wystawy Mariny Aleksandrovej „W cieniu” - kolorystycznie i nastrojowo bardzo wpisująca się w klimat Arboretum. Zapraszamy.
Marina Aleksandrowa urodziła się w Sofii w 1987 roku. Jest artystką wizualną, która pracuje w różnych dziedzinach sztuk wizualnych, przy czym malarstwo zajmuje centralne miejsce w jej twórczości. Jej prace koncentrują się na otaczającym środowisku i naturze, badając jej zjawiska oraz ich odbicie na ludziach. Poprzez malarstwo Marina przekazuje osobiste doświadczenia, a ekspresyjne formy zachęcają widzów do nawiązania kontaktu z naturą i przypominają im o ich osobistych i zbiorowych wrażeniach, percepcjach oraz emocjach.
Marina jest asystentką w zakresie malarstwa i teorii koloru w Katedrze Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Sofijskiego im. św. Klemensa z Ochrydy. Posiada stopień doktora w zakresie Metodyki nauczania sztuk plastycznych, stopień magistra w zakresie Projektowania reklamowego oraz stopień licencjata w zakresie Pedagogiki sztuk plastycznych. Jej zainteresowania w dziedzinie edukacji artystycznej kierują ją ku badaniom w obszarze form gier, gryfikacji oraz zjawisk naturalnych, które służą jako materiały koncepcyjne i wizualne.
Udział i projekty
Marina aktywnie uczestniczy w licznych wystawach grupowych, międzynarodowych projektach oraz seminariach w Europie. Jej prace są częścią prywatnych i publicznych kolekcji w Europie i Stanach Zjednoczonych. Jest częścią dynamicznej sceny artystycznej, wymieniając się pomysłami i inspiracjami z kolegami artystami.
Światło jest zjawiskiem naturalnym, które pierwotnie kojarzymy z kolorem, ciepłem, początkiem, odbiciami i pozytywnymi uczuciami, z ogniem, iskrami, wschodem słońca i jego zenitem. Diametralnie przeciwnym do światła jest ciemność, która może być synonimem zachodu słońca, zmierzchu i cieni, całkowitej ciemności. Słowa „światło” i „ciemność” dostarczają informacji zarówno o fizycznych manifestacjach, jak i o znaczeniach symbolicznych związku między ciemnym a jasnym.
Aby zbadać światło, konieczne jest wejście w ciemność. Należy zamknąć oczy i zanurzyć się w cień własnych powiek. Medytować wewnętrznie, polegając na swoich zmysłach. Poetyka cienia kryje się w tym, że podąża on za obrazem oświetlonego obiektu na swój sposób, nie powtarzając go. Jest nieodłącznym towarzyszem kontemplacji.
Prace z wystawy „W cieniu” przedstawiają związek między cieniem a światłem. Są inspirowane ogrodem Arboretum Bolestraszyce, który autorka po raz pierwszy odwiedziła w 2022 roku, kiedy to była pod wrażeniem rozmiarów ogrodu, relacji między mocno oświetlonymi a zacienionymi miejscami, a przede wszystkim stref przejściowych – miejsc, gdzie widz przechodzi od słońca do cienia i może stać przez godziny, obserwując słoneczne plamy, podczas gdy całkowicie zapomina, jakie formy one przybierają. Prace wyrażają wewnętrzny, introspektywny stan przejścia między światłem a ciemnością, który prowadzi poza widoczne obrazy.
Współpraca Arboretum w Bolestraszycach i Les Vendémiaires w Saint Mathieu de Tréviers zaowocowała międzynarodową wystawą pt. "Nature de la Nature" w galerii Chapelle des Capucins - Place Saint-Louis w Aigues-Mortes w dniu 14.03.2025 r. Na wystawie prezentowane były prace 25 artystów związanych z Arboretum w Bolestraszycach.
Wystawę otwierali:
oraz artyści:
- "Interpretacje przestrzeni 2025",
- "Wystawa litografii i Kitchen Lithography".
Kurator wystaw: dr hab. Narcyz Piórecki prof. UR.
Uczestnicy wystaw: prof. dr hab. Andrzej Banachowicz (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), Piotr Banaszczak (Arboretum Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Rogowie), Walter Barrientos (Francja), prof. dr hab. Piotr Ciesielski (Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi), Stanisław Chmiel (Akademia Tarnowska w Tarnowie), Paulina Dzieduszycka-Martusewicz (Warszawa), Stanisław Dziubak (Tarnobrzeski Dom Kultury w Tarnobrzegu), Anna Gonera (Szkoła Podstawowa w Pabianicach), Zbigniew Gorlak (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku), Krystyna Maria Kahsin (Gdańsk), Marta Kosior (Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi), Sébastien Masse (Francja), dr Izabela Myszka (Szkoła Głowna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), dr hab. Narcyz Piórecki prof. UR (Arboretum i Zakład Fizjografii w Bolestraszycach, Uniwersytet Rzeszowski w Rzeszowie), Marta Pohrebny-Szwiec (Młodzieżowe Centrum Kultury i Edukacji „Dom Harcerza” w Zielonej Górze), prof. dr hab. Jan Rylke (emerytowany profesor Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), dr Łukasz M. Sadowski (Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi), prof. dr hab. Dorota Sak (Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi), prof. dr hab. Marek Sak (Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi), dr Sławomir Sowa (Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin w Radzikowie), Oksana Stratiychuk (Ukraina), prof. dr hab. Piotr Szwiec (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), dr hab. Witold Warzywoda prof. ASP (Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi), Teresa Waydowicz-Chmiel (Tarnów), Piotr Zbrożek (Przemyśl), dr hab. Aleksandra Zuba-Benn (Akademia Tarnowska w Tarnowie).
...Moim głównym zainteresowaniem jest człowiek, zarówno w kontekście socjologicznym jak i psychologicznym. Poszukuję odczuć i sytuacji, które są na tyle bliskie otaczającym mnie ludziom, że mogą się oni z nimi utożsamić lub do nich odnieść. Interesuje mnie również człowiek jako organizm. Ciekawią mnie procesy jakie w nas zachodzą, np. to jak działa pamięć albo w jaki sposób funkcjonuje nasza wyobraźnia. W swoich pracach często wykorzystuję dźwięk. Jest on dla mnie ważny, ponieważ znacznie wpływa na odbiór i uwagę widza. Dzięki niemu osoba doświadczająca pracę wykorzystuje szeroki wachlarz zmysłów. Tego typu dzieła adaptują przestrzeń, w której się znajdują, często nadając jej nowy kontekst. Bardzo ważne jest dla mnie angażowanie widza. Zależy mi na tym, żeby odwiedzający wystawę nie tylko mogli obejrzeć pracę, ale również w jakiś sposób w niej uczestniczyli. Moim celem jest przeniesienie widza, oderwanie go od jego świata i umieszczenie go w zupełnie innej, często nowej dla niego przestrzeni. Dzięki temu przestaje on być biernym oglądającym i staje się częścią projektu. W moich pracach dotykam różnych dyscyplin sztuki kojarzonych z nowymi mediami, m.in. instalacji artystycznej, obrazu kinetycznego i animacji VR. Oprócz tego zajmuję się również bardziej tradycyjnymi formami np. fotografią i rysunkiem. Miałam przyjemność uczestniczyć w plenerze organizowanym przez prof. Piotra Ciesielskiego w Arboretum. Przestrzeń obiektu była dla mnie niesamowicie inspirująca. Dlatego bardzo się cieszę, że mam możliwość pokazania swojej twórczości w państwa przestrzeni wystawienniczej...